Projektin toteutus: Palautteen kerääminen & yhteenveto palautteesta

Palautteen kerääminen on tärkeää, jotta voidaan havaita ja kartoittaa, ei vain kehitettäviä ja parannusta vaativia asioita, vaan myös onnistumisia. Tässä projektissa palautteen saaminen ei ole tärkeää vain meille projektin toteuttajille vaan mahdollisesti tulevaisuudessa projektimme oppimateriaalia hyödyntäville henkilöille. Tästä syystä on tärkeää, että saamamme palaute käsitellään avoimesti ja tuomme esille havaitsemiamme kehitysideoita. Tällä tavoin laatimastamme opetusmateriaalista voidaan hyötyä parhaalla mahdollisemmalla tavalla. Palautteen analysoinnilla pyrimme arvioimaan tavoitteiden toteutumista sekä harjoitusten (rastitoiminta) mielekkyyttä ja tehokkuutta. Lisäksi arvioimme mahdollisia kehityskohteita ja neuvoja vastaavan opetuksen järjestämiseen.

Palautteen kerääminen projektissamme tapahtuu kohderyhmän osalta toiminnallisin ja osallistavin keinoin. Tällä tavoin varmistamme, että saamme palautetta. Palaute kerätään värilappuäänestyksellä ja suullisesti testauksen päätteeksi. Värilappuäänestyksessä käytetään kysymyksiä, joihin kohderyhmä vastaa joko vihreällä (kyllä/samaa mieltä) tai punaisella (ei/eri mieltä) lapulla, nostaen lapun näkyviin. Suullinen palaute kerätään avoimemmilla kysymyksillä. Lisäksi keräämme palautteen partion ryhmänjohtajalta Google Forms - kyselytyökalun avulla ja suullisella palautteella. Google Forms - kysely lähetetään partion ryhmänjohtajalle sähköisesti ja hän voi vastata siihen testauksen jälkeen. Suullinen palaute kerätään välittömästi testauksen jälkeen.

Kohderyhmälle suunnattuja kysymyksiä, joihin vastaus värilapuilla:

Rastitoiminta oli kiinnostavaa.
Opin uusia asioita.
Ympäristönsuojelu on tärkeää.
Arvostukseni luontoa kohtaan lisääntyi tämän opetuksen myötä.
Yhdellä rastilla käytetty aika oli sopiva.
Koko opetukseen käytetty aika oli sopiva.
Olisin viihtynyt aiheen parissa vielä pidempään.

Kysymyksiä palautekeskusteluun:

Mitä ajatuksia sinulle heräsi tänään käsitellyistä aiheista/rastiopetuksesta? 
Heräsikö aiheesta kysyttävää, mitä?
Mikä rasti oli mielestäsi mielenkiintoisin ja miksi?

Kysymyksiä ryhmänjohtajalle Google Forms – lomakkeella:

käytössä Likert-asteikko:

1. täysin eri mieltä
2.  jokseenkin eri mieltä
3. ei samaa eikä eri mieltä
4. jokseenkin samaa mieltä
5. täysin samaa mieltä



1. Olen tutustunut projektin sisältöön ja opetusmateriaaleihin osoitteessa: https://kktmetsat.blogspot.com/.


2. Koen, että ”Metsä – maanpäällinen elämä”-projektin (https://kktmetsat.blogspot.com/) materiaaleja hyödyntämällä voi pitää vastaavaa opetusta.

3. Voisin itse ajatella pitäväni ”Metsä – maanpäällinen”-teeman rastiopetuksen mukaista opetusta.


4. Aion jatkossa hyödyntää näitä materiaaleja omassa opetuksessani.


5. Metsä – maanpäällinen elämä – teema sopii hyvin partiolaisten opetukseen.


6. Opetus oli suunniteltu kohderyhmä huomioiden.


7. Opetuksen toteutus kokonaisuudessaan huomioi hyvin kohderyhmän.


8. Rastitoiminta vaikutti kiinnostavan kohderyhmää.

9. Rastit olivat sisällöiltään itseäni kiinnostavia.

10. Seuraamalla projektin oppimateriaalin testausta (aloitus, rastitoiminta = opetus, lopetus & kohderyhmän palautteenkeruu) koin saavani itseäni ja omaa toimintaani hyödyttävää tietoa.

11. Yksittäisellä rastilla käytetty aika vaikutti sopivalta.

12. Koko opetukseen käytetty aika oli sopiva.

13. Opetuksen sisältö oli toteutettu hyvin ja kohderyhmä huomioiden.




Avoimia kysymyksiä:


14. Oliko opetus mielestäni kohderyhmän oppimisen kannalta hyödyllistä ja innostavaa, ja miksi?


15. Jäikö opetuksesta puuttumaan mielestäsi jotakin, ja mitä?


16. Muuta palautetta.


Yhteenveto saadusta palautteesta:


Käsittelemme saamaamme palautetta yksityiskohtaisesti projektimme loppuraportissa. Tässä yhteydessä yhteenvetona kohderyhmän ja partion ryhmänjohtajan palautteista toteamme, että kokonaisuudessaan projektin opetusmateriaalin testaus ja tuottamamme materiaali ovat onnistuneet erinomaisesti ja saavutimme projektimme testaukselle asettamiimme tavoitteisiin, jotka olivat herättää kohderyhmässä kiinnostusta ympäristöä (metsiä) kohtaan, lisätä ympäristön (metsien) arvostusta sekä lisätä kohderyhmän kokemaa arvostusta metsiä kohtaan. Kehittämiskohteiksi nousi ajankäyttö. Tästä syystä suosittelemme varaamaan oppimateriaalimme mukaisen rastiopetuksen pitämiseen pidemmän ajan.