Ympäristökasvatuksen malli

Valitsimme teemamme lähestymiseen ympäristökasvatuksen malleista Markku Käpylän sipulimallin, sillä sipulimallin neljän hierarkkisen kerrostuman eteneminen yksilötasolta pikkuhiljaa kohti yhteiskunnallista ja globaalia tasoa sopii hyvin 9-10-vuotiaille lapsille.

https://blogs.helsinki.fi/ymparistokasvatus/files/2008/04/sipulimalli_puolikkailla_kehyksilla_20.JPG
Kuvan lähde: https://blogs.helsinki.fi/ymparistokasvatus/ymparistokasvatuksen-teorioita/sipuli/ (katsottu 9.1.2019).


Tarkoituksena on, että lapset pääsevät laajentamaan näkemyksiään asteittain yksilöllisistä havainnoistaan kohti suurempia kokonaisuuksia, eli yhteiskunnallisia ja globaaleja ilmiöitä. Käpylän sipulimallin mukaisesti olemme jakaneet teemamme neljään osaan, jotka toimivat tuottamamme oppimateriaalin pääaiheina. 

Aiheet ovat:

1. Ympäristön kokeminen. Aistihavainnot yksilö ja lähitasolla.

2. Ympäristö kokonaisena. Miellyttävä ympäristö.

3. Ympäristön sosiaaliset merkitykset. Kirjoitetut ja kirjoittamattomat säännöt.

4. Ympäristökonfliktit ja toiminta.

Näitä aiheita käsitellään yhdessä kohderyhmän kanssa rastitoimintatyyppistä opetusta käyttäen. 
Näiden rastien tavoitteita, sisältöä ja toteutusta kuvataan omissa osioissaan.